In de wereld van de consumentenelektronica komt verwijzing naar andermans merken op verpakkingen van producten regelmatig voor. Denk bijvoorbeeld aan een product dat moet kunnen ‘samenwerken’ met een ander product. Een voorbeeld hiervan is een luidspreker van producent A die speciaal ontworpen is om aan te kunnen sluiten op de mediaspeler van producent B. Mag producent A nu op haar verpakking gebruikmaken van het merk van producent B om deze samenwerking te illustreren aan de consument?
Voor dergelijk merkgebruik geldt dat een merk van een derde in beginsel alleen mag worden gebruikt met een geldige reden. Bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is om de bestemming van het product aan te geven. Bovendien mag een dergelijk merkgebruik niet leiden tot ‘oneerlijke handelspraktijken’, omdat men te veel aansluiting probeert te vinden bij de populariteit van een bepaald merk.
Waar moet je als producent op te letten als je een merk van een derde wil (moet) gebruiken op je verpakking, ter aanduiding van de bestemming van je product?
1. Gebruik nooit een logo, verwijs enkel naar de merknaam van de derde partij.
2. Gebruik nooit fotomateriaal van derden zonder toestemming. De rechten die berusten op bijvoorbeeld een gefotografeerd model van bovenvermelde mediaspeler berusten bij een derde (ook als de foto door jezelf gemaakt is!).
3. Vermijd iedere indruk dat je commercieel verbonden bent met het merk waar je op je verpakking naar verwijst.
4. Laat blijken dat de verwijzing naar het merk van de ander enkel de functie heeft de consument te informeren van het feit dat jouw product A ontworpen is om te kunnen (samen)werken met het product van producent B. Geef merken van anderen dus geen prominente plek op je verpakking.
5. Voorkom iedere schijn van ‘unfair use’ doordat je probeert mee te liften op het succes van het merk van een ander.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u altijd contact met ons opnemen.
21 oktober 2013